Ruben-FM
Ik heb met OSM AND navigatie app en openstreetmap kaartgegevens een heel stuk over A50 en A2 gereden. S22+, landscape, midden in de auto.
OSM heeft een 'scherp' positie pijltje. Als je in OSM AND heel ver inzoomt kun je je positie 'live' op de kaart volgen.
Het pijltje beweegt bij rijbaan wisselen 'live' mee van bijv. net naast de rode lijn, tot net in de lijn, tot net aan de andere kant in de lijn.
Uit dit mini testje lijkt het dat de polylijn in OSM consequent op dezelfde positie ligt. Bijv. midden in de midden rijbaan.
Want als je op de A50 'vluchtstrook open' dan rijd je 'ver naast de weglijn'. Ik heb in OSM mijn route track opgeslagen, maar weet zo even snel niet hoe ik dit op de computer (groot scherm) over de OSM kaart kan leggen.
Ik denk dat daar mogelijkheden liggen om nauwkeurigere posities te gebruiken ter verbetering:
- om bijv. de navigatie te verbeteren (weet eerder wanneer je een afslag gemist hebt.)
- in files kunnen jullie rijsnelheden per rijbaan uitfilteren.
- je kunt bij een ongeval meegeven welke rijbanen dichtzijn (waar geen matrix bord is) of direct aan RWS / politie doorgeven, want op die rijbaan rijden op die plek geen FM'ers.
- Je kunt meldingen geven op basis van de plek op de weg: Obstakels met de rijbaan of vluchtstrook: je kunt van de FM'ers positie data afleiden op welke rijbaan het obstakel ligt: uitwijken, afremmen, niet bereden rijstrook.
- en zo kan ik nog wel meer verzinnen wat er dan 'mooier' kan worden.
Ik wil best eens een paar stukken rijden waarbij ik dan ergens de rijbaan aangeef waar ik op dat moment rijd. Dan kun je snel zien of jullie er iets mee kunnen.