Rino
Ik denk dat GPS signaal nog het kleinste probleem is. Heb met een paar apps wel eens naar gekeken: 1 mtr nauwkeurig haalde ik altijd wel.
Op 1 mtr nauwkeurig GPS kun je vlgs mij prima uitfilteren op welke rijbaan je je bevindt:
- 'Plaats op de weg bepaling': Doe dit alleen op N- en A- Wegen.
- Daar zijn de rijbanen ca 3-4 mtr breed.
- Je mag ervan uitgaan dat alle GPS ontvangers telefoon zich midden (90% ??) of links (10%?) in de auto bevinden (motoren altijd midden) Voor Vrachtauto's geen idee: ongeveer hetzelfde?
- Je kunt de positie 'kallibreren' op 1 baans N-Wegen afleiden uit de rijrichting: je weet waar iemand rijdt, welke richting, en waar de rijbaan ligt. Daar kun je de 1 mtr. offset callibreren (links/midden van de auto).
- ik heb er al eens mee geklooid (zie andere posts) als je ver inzoomd kunt je aan het pijltje in FM zien of je de linker of rechter rijbaan hebt.
- Zo zou je vlgs mij toch moeten kunnen zien op welke rijbaan iemand rijdt?
Het moeilijkste zal zijn om uit te vinden of de rijbaan rechts van je leeg is:
- maar dat kan RWS weer wel: met 'slimme' camera's en met detectielussen.
- met FM-data en kentekenherkenning (privacy) omzetten naar een volgnummer (voor niet FM'ers) kun je een 'code' van auto's maken met tussenruimte. (Zo heb je ook meteen een verkeersgedrag analyse over het ontstaan van Files door onnodig links rijden)
- of door lussen die 'lege blokken' detecteren (evt. geholpen door beeldverwerkingssoftware van de camera's)
Al krijgt een FM'er alleen maar alvast zo'n suggestie als je een lus nadert die 30 sec. niks detecteert (rijbaan vrij) en een FM'er die de baan links ervan langs die lus rijd. Dat zou al een mooi begin zijn.
Eigenlijk net zoiets als stoplicht detectie, maar dan met 'lus informatie'.
En als je eenmaal de positie zo nauwkeurig hebt, kun je ook denken aan afgekruiste rijstroken waar iemand onder een matrixbord doorrijd, of echt serieuze waarschuwing als je frontaal op een pijlwagen afrijd, of alleen waarschuwen voor stilstaand voertuig als je op de rechterbaan rijd, of .....
Ik denk dat de GPS nauwkeurig genoeg is en je er hele leuke dingen mee kunt doen. Het zal alleen wel extra rekenkracht vragen van je telefoon?
@Ruben-FM : kun je alvast iets met de Dash? Dat heb je zelf in de hand: GPS signaal, nauwkeurigheid en hardware zijn helemaal bekend. En wijzigen niet snel van plaats in het voertuig.